REJESTR AKCJONARIUSZY
W związku ze zmianą przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – kodeks spółek handlowych („KSH”), z dniem 1 marca 2021 r. akcje spółki uległy dematerializacji (forma papierowa została zastąpiona zapisem elektronicznym), a księga akcyjna, w której ujawnieni byli akcjonariusze, została zastąpiona rejestrem akcjonariuszy prowadzonym przez Dom Maklerski BDM S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej („BDM”).
Dom Maklerski BDM S.A.
Wydział Obsługi Spółek Niepublicznych, ul. Stojałowskiego 27, 43-300 Bielsko-Biała
KRS 0000008665, NIP: 547-02-44-972, REGON: 07042563, tel. 033/ 812-84-91, e-mail: rejestrbdm [dot] pl
Zasady funkcjonowania rejestrów akcjonariuszy regulują przepisy KSH. Szczegółowe warunki prowadzenia rejestru akcjonariuszy określone są w Regulaminie prowadzenia rejestru akcjonariuszy przez BDM dostępnym na stronie BDM (https://www.bdm.pl/dokumenty/regulaminy?file=files/bdm/dokumenty/Regulamin/ras_regulamin.pdf).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, za akcjonariusza wobec spółki uważa się tylko tę osobę, która jest wpisana do rejestru akcjonariuszy. Aby zostać wpisanym do rejestru akcjonariuszy należy złożyć w spółce dokument akcji. Akcjonariusz, który nie złoży dokumentu akcji przed dniem 1 marca 2026 r. bezpowrotnie utraci możliwość wpisania do rejestru akcjonariuszy, a co za tym idzie status akcjonariusza (zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisów prawa).
Rejestr akcjonariuszy jest prowadzony w formie elektronicznej i jest jawny dla każdego akcjonariusza. Akcjonariusze mają prawo dostępu do danych zawartych w rejestrze akcjonariuszy za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr.
Aby uzyskać możliwość dostępu „online” do rejestru akcjonariuszy należy wypełnić oświadczenie
o wyrażeniu zgody na komunikację przy wykorzystaniu poczty elektronicznej wskazując, poza innymi wymaganymi informacjami, adres poczty elektronicznej (e-mail) oraz numer telefonu komórkowego. W celu uwierzytelnienia osoby składającej BDM wymaga, aby oświadczenie zostało podpisane przez uprawnionego:
-
w obecności pracownika BDM albo
-
podpisem poświadczonym notarialnie albo
-
podpisem kwalifikowanym albo
-
profilem zaufanym (ePUAP).
Do oświadczenia powinien być dołączony skan/kserokopia dokumentu tożsamości, chyba że podpis został poświadczony notarialnie.
Właściwie uzupełnione i prawidłowo podpisane oświadczenie należy przesłać do BDM (dane powyżej).
Na wskazany w oświadczeniu adres poczty elektronicznej BDM prześle Instrukcję logowania do systemu oraz sposobu poruszania się w rejestrze akcjonariuszy, natomiast na numer telefonu komórkowego BDM prześle hasło.
Po uzyskaniu hasła i instrukcji w przeglądarce internetowej należy przejść na adres URL aplikacji: https://raa.bdm.pl/, a następnie postępować zgodnie z otrzymaną instrukcją.
Za czynności dokonywane w rejestrze akcjonariuszy BDM pobiera opłaty zgodnie z Tabelą opłat (do pobrania na dole strony). Dostęp do rejestru akcjonariuszy i przeglądanie zawartych tam informacji jest bezpłatne.
Wpisów w rejestrze akcjonariuszy dokonuje podmiot prowadzący ten rejestr na żądanie spółki lub osoby mającej interes prawny w dokonaniu wpisu. Wpisy dokonywane są niezwłocznie, ale nie później niż w terminie tygodnia od dnia otrzymania żądania. Jeżeli dokonanie wpisu wymaga usunięcia przeszkody, wpis powinien być dokonany w terminie tygodnia od dnia jej usunięcia.
Przed dokonaniem wpisu, podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy powiadamia o treści zamierzonego wpisu osobę, której uprawnienia mają być wykreślone, zmienione lub obciążone przez wpis (z wyłączeniem przypadku zajęć akcji przez organy egzekucyjne), chyba że wyraziła ona zgodę na wpis.
Osoba żądająca wpisu jest obowiązana przedłożyć podmiotowi prowadzącemu rejestr akcjonariuszy dokumenty uzasadniające dokonanie wpisu w oryginale, albo odpisie (kopii) poświadczonym notarialnie (np. dokumenty spadkowe, bankowe umowy zastawu, dokumenty sądowe). Podstawą dokonania wpisu są np. umowa sprzedaży, umowa darowizny, dokumenty spadkowe, umowa zastawu na akcjach, umowa użytkowania akcji. Podstawę dokonania wpisu stanowi także oświadczenie akcjonariusza o zobowiązaniu do przeniesienia akcji albo obciążenia akcji ograniczonym prawem rzeczowym. Umowy sprzedaży, darowizny i inne umowy cywilnoprawne przenoszące własność akcji powinny być zawarte w obecności pracownika BDM (co najmniej strona zbywająca) lub w formie aktu notarialnego lub w formie pisemnej z podpisami poświadczonymi notarialnie (co najmniej podpis strony zbywającej). Za formę pisemną uważane są również umowy
z podpisami kwalifikowanymi, a w przypadku osób fizycznych działających we własnym imieniu – również podpisane profilem zaufanym ePUAP.
O dokonanym wpisie podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy niezwłocznie powiadamia osobę żądającą wpisu oraz spółkę. W przypadku niedokonania wpisu podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy niezwłocznie powiadamia o tym osobę żądającą wpisu, podając przyczyny niedokonania wpisu.
W przypadku zamiaru zbycia posiadanych akcji rekomendowane jest skorzystanie z przygotowanych przez BDM wzorów umów dostępnych na stronie internetowej https://www.bdm.pl/rejestr-akcjonariuszy.
Przy zbywaniu / nabywaniu akcji należy pamiętać, że własność akcji przechodzi na nabywcę dopiero z chwilą wpisu nabywcy do rejestru akcjonariuszy.
Więcej informacji na temat dematerializacji akcji i rejestru akcjonariuszy można znaleźć na stronie internetowej https://www.bdm.pl/rejestr-akcjonariuszy.
Do pobrania: